27 Aralık 2019 Cuma

YOLUNACAK KAZ

(Padişah, sahneye çıkar. Üzerinde Osmanlı kıyafeti vardır. Başında sarık, yakasız gömlek, ayağında şalvar, çarık…Çarşının bir tarafından girip, alış veriş yapmaya başlar. Sahnede iki dükkan vardır. Sahnede biraz dolaşırlar.
Vezir: -Padişahım bu kılıkta sizi kimse  tanımaz
PADİŞAH: Eeee vezirim, çıkalım seyreyleyelim. Bakalım halkımızın hali nicedür.
VEZİR: Beliğ sultanım. Bu yaptığınız, sultanlık vazifelerindendür. Zira, bir sultan ki halkının halini anlamaz, kim aç kim tok arayıp sormaz, o gafil ve zalim bir sultandır.
PADİŞAH: Bu konularda bizi nasıl görmektesin vezirim?
 VEZİR: Sultanımız, halkın arasına karışmaktadır. Halkımızın halini sormaktadır.
PADİŞAH: Elhamdülillah, Hüda’ya şükürler olsun. Haydi vezirim, şu esnafı bir dolaşalım
- VEZİR emredersiniz  padişahım.                                                                                                            (birlikte birkaç tur attıktan sonra bir dükkanın önünde dururlar. )
Padişah -selamün aleyküm ağalar
-aleyküm selam
.Hoşgelmişseniz
Padişah -hoş gördük,-bize iki kahve getir
-Hemen geliyor ağam .oğlum iki kahve ,-okkalı olsun
Padişah-Sende otur şöyle.Biraz laflayalım senle.
-Hay hay beyim
Padişah. ne var ne yok usta,-32 ile aranız  nasıl
Yaşlı adam
-valla 32yi 30 a vuruyorum ama 15 çıkıyor. Buna da şükür .
-Şükretmek güzel şey.Hayat zor tabii
-zor ya
Padişah –bugünlerde mahallede  kaşık hırsızları çoğalmış.Senin eve de giren oldu mu
-Olmaz mı efendi ağa..Geçen sene haneme bir kaşık hırsızı girdi..Geçen hafta da yeni bir kaşık hırsızı dadandı,işimiz bayağı   zor..
. Genç.--Kahveler
Padişah -Sağolasın.(kahveden birer yudum alırlar) kahveler de  güzelmiş,eline sağlık
-afiyet olsun ağam
-al bakalım ücretini
-kahveler benden  ağam
-Sağolasın,kal sağlıcakla
(birlikte birkaç tur attıktan sonra bir dükkanın önünde dururlar. Bir dere kenarında çalışan yaşlı bir adam görmüşler. Adam elindeki derileri suya sokup, döverek tabaklıyormuş.
PADİŞAH,: “Selamunaleykum ey pir’i fani…”
İhtiyar : -Aleykumselam ey serdar-i cihan…(  Padişah ve vezir ,kısa bir şaşkınlık yaşar)”hoşgelmişsiniz,buyrun oturun
PADİŞAH : Hoşbulduk ,ustam ikiylen nasılsın?”.
 İhtiyar : ; “Üçlen iyiyim.”
PADİŞAH: “Geceleri er kalkmadın mı?”
İhtiyar : “Kalktık… Lakin, ellere yaradı…”
Padişah gülmüş: Peki,Bir besili kaz göndersem yolabilir mısın?”
İhtiyar : “- Hay hay, ruhu bile duymaz, cascavlak ederim Hem de viyaklatmadan ciyaklatmadan…”
Padişah -peki kal selametle,
(Padişah biraz yürüyüp iki adım atar,sonra geriye dönüp vezire fısıldar):                                                                                                                 -Ne konuştuğumuzu anladın mı?”
Başvezir : -doğrusu anlamadım padişahım.
Padişah :.-Bre  nadan adam , Sen ki benim vezirimsin ,yardımcımsın! Bir yaşlı  adamın anladığını niçin anlamazsın. Eğer yarına kadar bu soruların cevabını bulamazsan  seni vezirlikten azl eder ,zindana attırırım..
Vezir-aman padişahım merhamet
Padişah:Kararım Katidir
Vezir:Ferman padişahımındır.
.6—
(Başvezir, padişahı saraya bıraktıktan sonra telaşla kahvehaneye gelir)
-Selamünaleyküm baba… Bizi tanıdın mı?
Ve aleykum selam, tanımaz olur muyum?
Yahu baba dün akşam  seninle konuşan o adam var ya…
-Eeeee
… o adam padişah efendimiz idi…
Eeeee….
O konuşmalarınızda bir şey anlamadım… Otuziki motuz iki, hırsız mırsız, …
İhtiyar ; -Anlatırım anlatmasın da bunun bir bedeli vardır.
Nedir o
-Bir kese altınınızı alırım..Hemen bir kese altın uzatılır ihtiyara…
İhtiyar; Bu sadece birinci sorunun cevabı içindir .. Padişah efendimiz bana otuz iki ile aran nasıl diye sordu. Ben de 32 yi 30 a vuruyorum 15 çıkıyor. Yani; Padişahımız 32 ile aran nasıl dediğinde dişlerimi kastetti. Yani karnım doyuyor mu dedi. Ben de 30’a vuruyorum yani 1 aya ama 15 gün yetirebiliyorum dedim.
-Ya o kaşık hırsızı mırsızı?
Kahveci-Bir kese altın daha isterim..
-hayy..ahay
İhtiyar -Padişah efendimiz, mahalleye kaşık hırsızları dadanmış senin eve de giren oldu mu? Yani mahallede evlenenler varmış duydum. Senin de evlenecek çocuğun var mı diye sordu.
-Eee
-Ben de geçenlerde biri girdi biri daha girmeye dadanmış dedim yani geçenler de birini evlendirdim, biri daha evlenmek için etrafımda dolaşıyor dedim.
-şimdi anladım,Peki sağolasın,kal sağlıcakla
(sahneden çıkar,ışıklar söner,müzik,tekrar sahneye gelir,orta yerden bu kez ihtiyar dericinin yanına..
****
. Bakmış ihtiyar adam hala orada çalışıyor.
Başvezir: “Selamunaleykum ey üstat…”
İhtiyar : “Aleykumselam
Başvezir ihtiyara : üstad,dün yanına gelen kişi padişahımız  efendimizde. Sen padişahı, serdar-ı cihan, diye selamladın. Nereden anladın padişah olduğunu.”..
Adam, başveziri şöyle bir süzmüş:
-Kusura bakma. Bedava söyleyemem. Ver bir kese altın söyleyeyim.”
n Başvezir,bir kese altını hemen vermiş –
-İhtiyar :
-Ben dericiyim. Onun sırtındaki kürkü padişahtan başkası giyemezdi.İkincisi yalnız padişahlar kendini ölümsüz görür ve o kibirle diğer insanlara tepeden bakıp,pir-i fani  der...
Başvezir :Padişah  ikiylen nasılsın?” diye sordu,bu sözün manası nedir
İhtiyar : bir kese altın isterim.”
Başvezir -buyur
İhtiyar : O, ikiylen nasılsın, diyerek yâni ayakların tutuyor mu, kendi işini kendin yapabiliyor musun demek istedi. Bense, üçlen iyiyim, diyerek o dediklerini bastonla yapabiliyorum demek istedim
Vezir -Anladım.peki,“Geceleri kalkmadın mı ne demek?”
 Derici; “Anlatırım ama bir kese altın daha vereceksin Adam bir yüz altın daha almış
İHTİYAR  “Çocukların yok mu diye sordu… özellikle oğlun yok muydu sana yardım edecek demek istedi. Bende çocuğum var  ama oğlum olmadı ama hepsi kız. Evlendiler, başkasına yaradılar, dedim…”
Vezir
- Sana bir kaz göndersem yolar mısın dedi, o ne demek…”
İhtiyar adam gülmüş İhtiyar yavaşça misafirlerini etekleyerek şu cevabı verir:

-Aman efendim kerem buyurunuz. Padişah efendimiz
,bana acıdı ve bana yardım etmek istedi.
--eee  ne var bunda
-- Allah ömrünüzü arıtırsın, işte Bu iş için de sizi gönderdi …
” Vezir -Yani bu duruma göre Kaz ben mi oluyorum
İhtiyar –İhtiyar derici elindeki altın keselerini şöyle hafifçe havaya atıp tuttuktan sonra…           “Eeeee.. Onu da sen anla artık sadrazamım” der…(alıntı)                                               *


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder